Malang

13 juni 2019 - Malang, Indonesië

Omdat we nog een dagje in Malang blijven konden we deze ochtend een beetje uitslapen. Na het ontbijt vertrekken we met de auto naar Alun Alun waar we door Pur worden afgezet. Het centrale plein in Malang. Vandaar lopen we over de plantenmarkt. Wat een keuze aan prachtige planten. Jammer ze passen niet in de koffer. Dan gaat het naar de vogeltjesmarkt, veel stalletjes met keuze uit allerlei vogelkooien. Buiten de prachtige vogels worden er eekhoorntjes, reptielen, mooie katten en lieve hondjes te koop aangeboden. Er is heel veel belangstelling voor, nu maar hopen dat ze een goed tehuis krijgen. Aansluitend komen we op een overdekte warenmarkt. Daar is onze belangstelling natuurlijk heel groot. Ries scant de markt af en vind direct de horlogewinkel. Zijn verzameling moet nodig worden aangevuld. Ja en het wachten tot hij iets gekozen heeft zorgt ervoor dat de dames inmiddels ook iets op het oog hebben. Weer minder ruimte in de koffer. Nog één markt te gaan. Door smalle gangetjes met aan beide zijden kramen vol met groenten, fruit, kruiden en lieve mensen die graag op de foto gaan. Hierna bezoeken we de Chinese tempel. Kleurrijk en er hangt een zweem van wierook. We doen alledrie een Chinees ritueel waarbij op het eind een stokje uit een pot geschut moet worden waarop een cijfer staat. Deze correspondeert met een briefje waarop je levenswijze voor de toekomst op staat .

In een Chinese kruiden winkel kopen we een kruidenthee voor onze kwaaltjes. De smaak is bepaald niet aantrekkelijk maar gewoon niet bij nadenken, als het maar helpt. We gaan door naar het “kleurige dorp”. Het is een kampong dat door studenten in allerlei kleuren is geschilderd en met 3D tekeningen is opgefleurd. Dit om de bewoners meer inkomsten te bezorgen, welke zij door de toeristisch bezoeken ontvangen. De inkomsten worden eerlijk verdeeld onder alle bewoners. Een mooi initiatief. En dan staat Pur ons weer op te wachten om ons naar “Toko Oen” te brengen. Een Indonesisch restaurant uit 1930 nog bijna in de stijl van toen. De Nederlandse invloed is er nog goed te merken met in de winkel potten met speculaasjes en kattentongen en op de menukaart zelfs kroketjes met mosterd! Die wij natuurlijk niet overslaan. Vervolgens terug naar het guesthouse om op te frissen. Ter afsluiting nog een hapje in restaurant Malibu. Terug zitten we nog even lekker buiten op het terras na te genieten van weer zo’n gezellige dag. Pff, we voelen onze voeten wel. Welterusten.

1. Joke Achterberg:
    13 juni 2019
    En met al dat heerlijke Indonesische eten dadelijk weer een kilootje erbij? Maar het is het wel waard toch? Gr Hans die. Er ook zo van houdt.