De groene schildpad van Sukamade

16 juni 2019 - Kalibaru, Indonesië

Na heerlijk geslapen en ontbeten te hebben staan we klaar om mee te gaan met Sunyoto, onze chauffeur van vandaag. Met zijn jeep zal hij ons naar Sukamade brengen. De weg ernaar toe zal zo ‘n vijf uur in beslag nemen. Het eerste gedeelte van de rit gaat langs leuke dorpjes over goed begaanbare weg.   Maar rijden we door plantages van cacao, rubber en koffie. Slamet geeft ons een leuke uitleg over de gewassen en laat ons cacao proeven, lekker zuur. De laatste 20 km wordt de weg een grote kuilenparade. We steken rivieren over. Slamet stapt uit de auto en al wadend door het water neemt hij de kans om ons te filmen. Ries maakt indruk door buiten de auto te gaan hangen. Al gauw bereiken we ons guesthouse in de jungle. We zetten ons spullen op de kamers. Dan staat er weer een lekkere maaltijd voor ons klaar. We worden aangespoord om zeven uur klaar te staan om met de auto naar schildpadden ranch te gaan. Vandaar is het nog zo’n 700 meter lopen naar het strand. Samen met een ranger en nog meer belangstellenden zien we een groene schildpad die eieren aan het leggen is. Het “beestje “ 95 bij 84 cm legt 100 eieren. Op vijf na worden de eieren door de ranger geraapt. Deze zullen wel worden uitgebroed maar dan op de ranch. Nadat het schildpad de weg naar de zee weer heeft gekozen. Gaan wij terug naar de auto die ons weer naar ons guesthouse brengt. We genieten op het terras van de jungle geluiden. Dan naar bed. Morgen om zes uur gaan we nogmaals naar de range maar dan om de jonge schildpadjes in zee uit te zetten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rutger Slegtenhorst:
    17 juni 2019
    Eén van de bijzonderste herinneringen die ik heb van onze reis in 2016. De rit met de jeep door de jungle. En natuurlijk de schildpadden. Hoe gaaf om dat nog een keer mee te maken!! Ciao Rutger